Makelen vanuit een warm hartSlecht imago

Makelaars hebben een slecht imago. Het zou ze alleen te doen zijn om het snelle geld. Weinig aandacht voor de klant en zo snel mogelijk veel geld verdienen en daar zo min mogelijk voor doen.

Herkenbaar? Dat is jammer. Ik ben ervan overtuigd dat het anders kan. Sterker nog, dat het anders moet! Gelukkig zijn er steeds meer collega’s die klantbenadering wel belangrijk vinden en daar aandacht aan geven. Maar er zijn er nog te veel die zeer commercieel zijn ingesteld en het slechte imago in stand houden.

Persoonlijke aandacht

Het verkopen van een woning is vaak een behoorlijk ingrijpende gebeurtenis. Iedere klant verdient daarbij, naar mijn mening, persoonlijke aandacht en een aanpak op maat. Alleen op die manier kan je het verkoopproces naar tevredenheid laten verlopen.

Dit geldt des te meer voor kwetsbare klanten. Klanten die moeten verkopen omdat ze gaan scheiden, gezondheidsproblemen hebben, financiële problemen hebben of omdat iemand is overleden.

Los van de specialistische kennis die vaak nodig is bij verkoop in deze gevallen, is hier de klantbenadering extra belangrijk. De klanten hebben doorgaans veel verdriet en/of zijn boos. Daar moet je anders mee omgaan dan met een stel die vanwege gezinsuitbreiding groter wil gaan wonen.

Als verkopen moet

Zeker als verkopen moet, is het zaak om te makelen vanuit een warm hart. Geduld en empathie zijn eigenschappen die je als makelaar moet bezitten naast gedegen kennis van zaken om de optimale verkoop te realiseren. Zo zorg je voor een beetje licht in een donkere tijd voor de klant.